torsdag 31 januari 2013

16 dagar mellan bilderna....

Den 12 januari föddes vårt treklöver. Sagas små söta barn. :-)
För mig som fött upp dobermann mer än halva livet vid det här laget, är det en spännande resa att få uppleva andra raser, och deras utveckling.

Chinese Crested Dog är inget undantag. Tvärtom!
Chinese Crested Dog måste vara hundvärldens kameleonter. De föds i en färg, växer in i en annan, och VIPS! - Så har de fått en tredje.
Märkligt.... ? Hur kan det vara så egentligen??

Våra dobermannvalpar föds antingen svarta eller bruna med roströda tecken. Våra siameser föds alltid vita, och så kommer deras mask, tassar och svans med sin färg varefter dagarna och veckorna går. Sphynxarna har också sina färger ganska klara, förutom de som också är maskade. Men ändå, de kan bara utvecklas åt ett håll.
Men Chinese Crested Dog. Ja, de följer INGA "regler".
De kan födas vita. Och bli prickiga.
De kan födas vita. Och bli fläckiga.
De kan födas svarta. Och bli bruna.
De kan födas svarta och blir ljust grå.
Märkligt faktiskt. :-) Och hemskt roligt, spännande och intressant.

Här presenterar vi vår trio efter DKUCH SEUCH VDH CH NORDJW-10 Sun-Hee's I´m A Marionette och Jean Dark Lemontree.
Våra små kameleontbabysar, som ändrar utseende varje vecka :-)

Jean Dark Captain Sunshine
2.5 vecka gammal, och redan utrustad med ett härligt sovhjärta:-)

Captain Sunshine - lägg märke till färgen, vit och cremefläckig just nu....

Jean Dark Captain Sunshine
1 dygn gammal, och kritvit

Jean Dark Chiquitita
Vit snöprinsessa, kanske får hon pappas vackra huvud? 

Jean Dark Chiquitita 1 dygn

Jean Dark Crash!Boom!Bang!
2.5 vecka gammal, och nu har han öppnat ögonen. Och så är han brun och svart....

Ett dygn gammal, svart liten söt Crash!Boom!Bang!

4 kommentarer:

  1. NEJ MEN GUUUD vilka söta bilder. Man smälter ju nästan!
    Ps: har du lust att hjälpa min blogg att bli bättre? Har nämligen startat om från början för att gå in på nytt spår och behöver veta vad folk gillar med bloggar. Kika in och lämna lite tips så hade det varit guldvärt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker om våra valpar. Jag smälter nästan inne hos dem varje dag, de är såååå söta!

      Jag är nog fel person att fråga om hur man bloggar. Jag bara skriver för att jag tycker det är kul. Bättre att fråga ett proffs eller en författare;-)

      Radera
  2. Kanske är det något inom oss som inte påverkas av ifall vi är människor, hästar eller hundar som gör att två individer passar bra ihop? Vi känner det ju tydligt - dig trivs jag tillsammans med. Vår tidigare hund tyckte väldigt mycket om en av våra katter, men var rätt ointresserad av de andra, och det var ömsesidigt. Härligt med häst + hund...

    Och ja, det är spännande med våra kinesiska kameleonthundar som byter färg livet igenom. Zeldas mamma som var nästan vit vid två års ålder har ny blivit mörkbrun på ryggen. Bedårande valpar!

    SvaraRadera
  3. Jag är säker på att det finns saker inom oss som direkt talar om ifall vi attraheras av en annan person/hund/varelse. Likadant om man känner motvilja. Många gånger vet jag inte ens varför jag tycker om/inte tycker om någon. Det bara ÄR så:-)
    Jag ser det ofta på vår hundpensionat, vissa hundar fattar direkt tycke för varandra, och vissa inte.
    Men det här med häst och hund kändes väldigt annorlunda...

    SvaraRadera